Pages

Ads 468x60px

Sunday, May 28, 2006

‘Kahwin misyar bukan keperluan’

BH-28/5/5006
SUBANG JAYA: Perkahwinan misyar bukan penyelesaian terbaik untuk menangani masalah ramai wanita Islam tidak berkahwin di negara ini kerana keadaan tidak kritikal, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.


Sebaliknya, beliau berpendapat, konsep perkahwinan mengikut ajaran Islam yang meletakkan tanggungjawab dipikul bersama antara suami dan isteri paling sempurna.

"Ada cara lain untuk menangani gejala wanita tidak berkahwin, biarlah konsep tanggungjawab bersama dalam perkahwinan menjadi amalan yang kekal di negara ini.

"Mungkin dalam darurat, perkahwinan misyar boleh dipertimbangkan, tetapi ketika ini kita tidak berada dalam keadaan darurat," katanya selepas perasmian Persidangan Antarabangsa Pendidikan Awal Kanak-Kanak di sini, semalam.

Kelmarin, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersetuju dengan cadangan supaya lelaki dibenar mengamalkan perkahwinan misyar kerana ia dibenarkan Islam.

Bagaimanapun, Mursyidul Am Pas itu berkata, perkahwinan itu boleh dilaksanakan dengan syarat mendapat keizinan wanita yang akan dikahwini dan diadakan perjanjian bertulis antara kedua-dua pihak.

Isu berkenaan ditimbulkan seorang pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Mahmud Zuhdi Abdul Majid, yang mencadangkan supaya kaum lelaki dibenarkan mengamalkan perkahwinan misyar bagi mengatasi masalah ramai wanita tidak berkahwin.

Mahmud Zuhdi berkata, perkahwinan itu juga mampu mengurangkan pelakuan maksiat dalam masyarakat dan perkahwinan misyar bermaksud, suami tidak perlu memikul tanggungjawab memberi nafkah zahir seperti wang ringgit dan pakaian, tetapi cukup hanya dengan memenuhi nafkah batin terhadap isteri.

Shahrizat berkata, beliau tidak menghalang mana-mana pihak meneruskan perbincangan terbuka berhubung isu berkenaan yang dianggap sebagai satu perdebatan sihat.



Mengenai kewujudan majalah Playboy versi Malaysia, Shahrizat mahu Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) meningkatkan usaha untuk mengesan penerbit majalah yang ketika ini dijual dekat Tanah Merah, Kelantan itu.

"Tindakan tegas perlu diambil bagi memastikan majalah seumpama itu tidak berada di pasaran negara, termasuk pasaran gelap kerana kita tidak perlukan majalah seperti itu di negara ini," katanya.

Beliau berpendapat, hanya wanita tidak berpendidikan agama, menghadapi tekanan hidup dan tidak waras akan merelakan dirinya dirakam untuk disiarkan dalam majalah sedemikian.

Shahrizat juga akan berbincang dengan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad untuk mendapatkan perkembangan terkini berhubung perkara itu dalam masa terdekat.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text