Pages

Ads 468x60px

Saturday, May 27, 2006

Karyawan Bantah Perkahwinan Misyar

Karyawan bantah (UM-27/5/2006)

KUALA LUMPUR 26 Mei - Lelaki yang mendirikan rumahtangga menerusi perkahwinan misyar dinasihatkan supaya jangan menjadi parasit kepada isteri sepanjang tempoh perkahwinan sebaliknya saling membantu mengikut kemampuan.

Penulis dan aktivis filem, Sujiah Salleh berkata, dalam perkahwinan misyar, suami memang tidak berkemampuan daripada segi zahir untuk memberi nafkah zahir kepada isteri dan keluarga.

Bagaimanapun katanya, ia tidak bermakna suami dibenarkan melepaskan tanggungjawab dan menjadi parasit kepada isterinya.

``Terdapat suami yang menjadi parasit, dengan menyerahkan segala tanggungjawab kepada isteri.

``Dia sanggup membebankan isteri yang turut membantunya membeli segala keperluan diri,'' kata Sujiah ketika dihubungi di sini hari ini.

Sujiah berkata, sebelum memilih lelaki yang tidak berkemampuan untuk memberi nafkah zahir, wanita itu hendaklah mengetahui haknya selepas berkahwin.

``Apakah wanita itu berhak meminta perceraian setelah berkahwin kerana awal-awal lagi dia telah mengetahui tentang kedudukan suaminya yang tidak berkemampuan dari segi zahir,'' tanya Sujiah.

Menurutnya, jika perkahwinan misyar ini dibenarkan secara rasmi di negara ini, hendaklah disediakan undang-undang yang berpihak kepada wanita.

Katanya, mengikut hukum syarak, hanya suami yang berhak menceraikan isterinya.

``Bagaimana pula dengan perkahwinan misyar, apakah isteri tidak mempunyai hak untuk meminta perceraian,'' kata beliau.

Menurut beliau, selalunya suami begini agak sukar untuk menceraikan isterinya, terutama mereka yang mempunyai kedudukan dan kemewahan.

Sujiah berkata, di negara ini, terdapat sebilangan wanita berkahwin dengan lelaki pilihan mereka semata-mata untuk mendapatkan zuriat.

``Jika seseorang wanita itu memerlukan lelaki hanya untuk memberikannya zuriat, dia hendaklah cerdik agar tidak diperalatkan oleh suaminya untuk perlakuan seksual semata-mata,'' katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text