Pages

Ads 468x60px

Sunday, May 14, 2006

‘Pandangan mufti bukan fatwa’

'Pandangan mufti bukan fatwa'

BM-14/5/2006

PEKAN: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, hanya Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang boleh membuat keputusan rasmi dari segi hukum syarak berhubung kedudukan suami yang menjadi suri rumah dengan membenarkan isterinya keluar bekerja untuk menyara keluarga.


Timbalan Perdana Menteri berkata, pandangan yang dikemukakan mufti dengan mengatakan keadaan itu sebagai melanggar hukum syarak adalah pandangan mereka, tetapi bukannya sesuatu yang bersifat rasmi.

"Jika banyak sangat buat kenyataan, nanti akan timbul kekeliruan di kalangan masyarakat," katanya selepas melancarkan program Pembantu Pertolongan Cemas Dalam Setiap Rumah peringkat kebangsaan di Sekolah Kebangsaan Ganchong, dekat sini, semalam.

Najib berkata demikian ketika diminta mengulas pandangan Mufti Johor, Datuk Mohd Noh Gadut yang meminta supaya tindakan isteri bekerja, manakala suami tinggal di rumah, dihentikan segera kerana ia melanggar hukum syarak.

Mohd Noh berkata, keadaan itu jika dibiar boleh menyebabkan perkahwinan tidak mendapat keberkatan, tetapi diharuskan dalam keadaan darurat.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text