Pages

Ads 468x60px

Sunday, April 08, 2007

Kompleks mahkamah baru beroperasi penuh 3 Mei

Kompleks mahkamah baru beroperasi penuh 3 Mei

KUALA LUMPUR 7 April – Kompleks mahkamah baru di Jalan Duta yang telah siap dibina dan merupakan bangunan mahkamah kedua terbesar di dunia selepas India akan beroperasi sepenuhnya pada Khamis, 3 Mei depan.

Kompleks mahkamah itu dibina dengan kos RM270 juta memuatkan 77 bilik bicara, iaitu 30 bilik bicara Mahkamah Tinggi, 21 bilik bicara untuk Mahkamah Sesyen dan 26 bilik bicara Mahkamah Majistret.

Bangunan baru tersebut menempatkan mahkamah-mahkamah di sekitar Kuala Lumpur yang pada masa ini berada di Wisma Denmark, Jalan Ampang, Bangunan Sultan Abdul Samad, Jalan Raja dan Bangunan JKR 26, Jalan Sultan Hishamuddin.

Dalam satu kenyataan akhbar Ketua Penolong Pengarah Mahkamah Persekutuan, Putrajaya, Datuk Mohamed Elias Abu Bakar memberitahu bahawa operasi perpindahan ke kompleks mahkamah itu telah pun bermula pada 1 April lalu secara berperingkatperingkat.

Tarikh perpindahan Mahkamah Tinggi di Wisma Denmark adalah seperti berikut:

Mahkamah Sivil 1, 9 April; Mahkamah Sivil 2, 10 April; Mahkamah Sivil 3, 11 April, Mahkamah Sivil 4, 12 April, Mahkamah Sivil 5, 13 April, Mahkamah Tinggi 6, 14 April dan Mahkamah Tinggi Sivil 7 pada 16 hingga 18 April ini.

Bagaimanapun, Kaunter Pendaftar Sivil di Mahkamah Tinggi Wisma Denmark bagi pembayaran dan penerimaan dokumen akan terus beroperasi sehingga 13 April.

Pendaftaran Sivil akan beroperasi sepenuhnya di kompleks mahkamah baru pada 16 April depan.

Pendengaran kes-kes Mahkamah Tinggi akan bermula di Kompleks Mahkamah Jalan Duta pada 18 April ini.

Menurut Mohamed Elias, bagi kes-kes yang tidak ditetapkan sebelum 17 April, tarikh baru akan dimaklumkan kepada peguam.

Jadual perpindahan bagi Mahkamah Tinggi Bahagian Dagang di Bangunan Sultan Abdul Samad ialah Mahkamah Dagang 1 dan 2, 23 April; Mahkamah Dagang 3 dan 4, 24 April, Mahkamah Dagang 5 dan 6, 25 April, Mahkamah Dagang 7 dan 8, 26 April.

Bahagian kebankrapan berpindah pada 27 dan 28 April manakala Bahagian Pentadbiran, Bahagian Kaunter Pendaftaran dan Bahagian Kaunter Bayaran pada 30 April ini. Mahkamah Tinggi Bahagian Dagang beroperasi sepenuhnya di Kompleks Mahkamah Jalan Duta, 2 Mei.

Jadual perpindahan Mahkamah Tinggi Jenayah ditetapkan dengan Mahkamah Jenayah 2 pada 9 April, Mahkamah Jenayah 1, 10 April; Mahkamah Jenayah 3, 11 April; Mahkamah Jenayah 4, 12 April; Mahkamah Jenayah 5, 13 April.

Bahagian Pendaftaran Mahkamah Tinggi Jenayah pula berpindah pada 17 April. Mahkamah Tinggi Bahagian Jenayah beroperasi sepenuhnya, 3 Mei.

Mahkamah Tinggi Bahagian Rayuan Kuasa-Kuasa Khas di Bangunan JKR 26, Jalan Sultan Hishamuddin di sini dijadual berpindah 20 April dan akan mula bersidang di mahkamah baru pada 23 April.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text