Pages

Ads 468x60px

Monday, October 09, 2006

Suami guna identiti orang lain

Suami guna identiti orang lain


ROHIDA Mohammad menunjukkan dua salinan dokumen pengenalan diri Mazli Ahmad dan Abdul Razak Walit di rumah ibunya di Taman Selasih, Kulim, Kedah, semalam.

KULIM 8 Okt. – Setelah 14 tahun berkahwin dan dikurniakan tiga anak, Rohida Mohammad, 42, menyedari suaminya yang kini telah menghilangkan diri, menggunakan identiti orang lain semasa mengahwininya pada 1992.

Wanita itu mendakwa suaminya menggunakan nama dan pengenalan diri Abdul Razak Walid yang sebenarnya dimiliki oleh lelaki lain yang bertugas sebagai seorang pekerja am di sebuah sekolah di Telok Intan, Perak.

"Saya dan keluarga mengesan lelaki yang nama dan indentitinya tercatat pada sijil nikah yang dikeluarkan Pejabat Agama Pulau Pinang pada tahun 1992 itu. Saya sedih apabila mendapat tahu perkara sebenar," katanya kepada Bernama di Taman Selasih dekat sini hari ini.

Rohida yang tinggal bersama tiga anaknya iaitu Amirul Asri,13, Afifah, 8, dan Mohammad Raif, 1 1/2 tahun di rumah keluarganya di sini berkata, kisahnya hampir sama seperti yang telah menimpa seorang wanita, Norizah Harun, 27, dari Johor baru-baru ini.

Bezanya, dalam kes Norizah, selepas suaminya yang nama sebenar Nor Rizal Ahmad meninggal dunia, barulah dikesan identiti sebenarnya yang selama ini berselindung di sebalik nama lelaki lain iaitu Mohd. Syarizal Wahab.

Rohida berkata, dia mungkin tidak menyedari masalah itu jika tidak ke Pejabat Agama Daerah Kulim untuk memohon cerai taklik setelah suaminya menghilangkan diri.

"Permohonan saya ditolak kecuali dengan kehadiran suami. Saya diminta mencarinya", katanya.

Selepas pencarian itu, nama suaminya dikesan berada di Perak tetapi lelaki yang menggunakan nama itu sebenarnya adalah bukan suaminya.

Usaha mengesan suaminya diteruskan dengan kerjasama Abdul Razak yang sebenar dan akhirnya berjaya mengesan nama sebenarnya suaminya iaitu Mazli Ahmad dengan alamat asalnya di Kampung Degong, Langkap, Perak.

Bagaimanapun, Rohida yang pertama kali bertemu bapa mentuanya selepas berkahwin 14 tahun lalu diberitahu bahawa Mazli tidak pulang ke kampung selama hampir 20 tahun lalu.

Rohida berkata, mentuanya memberitahu bahawa Mazli adalah seorang bekas anggota tentera dan semasa dihubungi Kementerian Pertahanan berkata lelaki itu pernah berkhidmat sebagai prebet di Kem Lok Kawi, Sabah pada akhir 80-an tetapi menghilangkan diri selepas itu.

Mengimbau detik bersama suaminya sepanjang perkahwinan, Rohida berkata, beliau tidak pernah dibawa berjumpa mentuanya walaupun didesak berbuat demikian terutama menjelang hari raya.

Bapa Rohida, Mohammad Noor, 66, merayu orang ramai yang mengenali menantunya yang bernama Mazli tetapi masih menggunakan nama Abdul Razak Walid supaya menghubunginya melalui talian 04-4907364 atau telefon bimbit 019-4612870.

Ditanya bagaimana perkahwinan Mazli dengan anaknya itu berlaku menggunakan pengenalan diri orang lain, Mohammad berkata, beliau tidak menduga salinan pengenalan diri itu milik orang lain.

– Bernama

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text