Pages

Ads 468x60px

Monday, October 02, 2006

Pertembungan Undang-undang Syariah, Common Law

Pertembungan Undang-undang Syariah, Common Law

PERDANA Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam ucapannya pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke-61 di Ibu Pejabat PBB di New York menjelaskan beliau percaya kewujudan prejudis terhadap orang Islam berpunca daripada kekurangan fahaman terhadap ciri sebenar Islam dan makna yang dibawanya.

Beliau memberi contoh kekurangan penghargaan di Barat terhadap peranan agama dalam kehidupan orang Islam.

Secara peribadinya, Perdana Menteri juga merasa amat terganggu bahawa banyak masalah dalam dunia adalah disebabkan oleh tindakan tidak rasional yang berpunca daripada prejudis dalam sikap manusia.

Masalah yang wujud adalah disebabkan oleh kegagalan untuk berdialog, berkomunikasi dan berhubung antara satu sama lain sebagai manusia yang sama- sama hidup dalam planet yang sama.

Abdul Manan Ismail melalui artikel "Hak bukan Islam ke atas mayat menurut perspektif syariah" menjelaskan perebutan atau tuntutan ke atas mayat untuk dikebumikan menurut agama masing-masing kini melibatkan beberapa kes di negara. Jika ini berlaku apakah persoalan hak saudara-mara si mayat itu?

Artikel ini adalah salah satu artikel yang menarik untuk dibaca dalam Proceeding ISCOL2006 (International Seminar On Syariah & Common Law 2006) Islam amat menitikberatkan persoalan kehormatan walaupun selepas berlakunya kematian. Berkaitan dengan isu hak bukan Islam ke atas mayat menurut perspektif syariah, penulis artikel yang juga merupakan seorang pensyarah di Fakutli Syariah dan Undang- Undang di KUIM menjelaskan Islam sebenarnya tidak akan membenarkan tuntutan ke atas mayat yang tidak diyakini keislamannya untuk disempurnakan pengurusan jenazahnya menurut syarak.

Dengan kata lain, tidak timbul isu bahawa Islam akan merampas hak orang bukan Islam untuk menguruskan jenazah orang bukan Islam bahkan Islam akan memastikan bahawa jenazah mereka akan dikebumikan menurut ajaran agama masing-masing.

Tentu sekali dalam kes mengurus jenazah orang bukan Islam, tidak timbul isu bahawa Islam akan merampas hak orang bukan Islam untuk menguruskan jenazah orang bukan Islam bahkan Islam akan memastikan bahawa jenazah mereka akan dikebumikan menurut ajaran agama masing-masing sekiranya berlaku kesanggupan untuk berdialog dan mendengar secara betul dan jujur dalam hubungan antara satu sama lain dan disertai dengan tindakan yang betul.

Artikel ini adalah antara 41 jumlah artikel yang amat menarik yang terdapat dalam Proceeding ISCOL2006 (International Seminar On Syariah & Common Law 2006) yang lahir dari International Seminar On Syariah and Common Law 2006 (ISCOL2006) anjuran Fakuliti Syariah dan Undang-Undang, Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara pada 20 dan 21 September lalu.

ISCOL2006 ini bermatlamat antara lainnya untuk mengalakkan persefahaman yang lebih kukuh mengenai isu and etika, prinsip-prinsip undang-undang dan amalan yang wujud dalam undang- undang syariah dan Common Law.

Menggalakkan persefahaman yang lebih kukuh antara undang-undang syariah dan common law adalah selari dengan tema seminar ISCOL2006 iaitu "Bridging the Gaps: Towards Bettter Understanding".

Ini juga mempunyai hubung kait dengan saranan Perdana Menteri dalam ucapannya di PBB iaitu tujuan perbincangan dan rundingan yang jujur adalah bagi membolehkan menggubal dasar-dasar yang rasional dan berkesan.

Dalam usaha ke arah itu, semua orang perlu mendengar secara betul dan jujur dalam hubungan antara satu sama lain.

Banyak dialog yang berlaku sekarang hanya menghasilkan pihak-pihak terlibat mengata antara satu sama lain daripada bercakap sesama sendiri.

Satu artikel yang amat menarik hati penulis ialah Conflict of Civil and Shariah Law: Issues and practical Solutions in Malaysia yang ditulis oleh Datuk Abdul Hamid Mohamad, Hakim Mahkamah Pesekutuan.

Secara jujur saya akui bahawa artikel ini berjaya memaku saya untuk membaca sehingga habis dan sebagai orang yang bukan berlatar belakang undang- undang telah berjaya memahami apa yang ingin disampaikan.

Seseorang pernah berkata kepada saya, hasil tulisan yang baik ialah bila mana orang menulis boleh membuat orang yang membaca memahami apa yang ingin disampaikan tanpa mengira latar belakang si pembaca.

Tajuk : Proceeding ISCOL2006 (International Seminar On Syariah & Common Law 2006)

Suntingan : Dina Imam Supaat, Zahari Mahad Musa dan Maheran Mohamed

Penerbit : Fakulti Syariah dan Undang-undang, Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM).

Tahun: 2006

Pengulas : SAPORA SIPON

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text