Pages

Ads 468x60px

Sunday, October 01, 2006

Cerai artis, VIP jadi ikutan

Cerai artis, VIP jadi ikutan


KUALA LUMPUR: Perceraian pasangan artis dan orang kenamaan atau VIP yang semakin meningkat membimbangkan kerana boleh mempengaruhi masyarakat sehingga mereka beranggapan perceraian adalah perkara biasa, kata Presiden Majlis Peguam Syarie Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar.

Beliau berkata, apabila masyarakat membuat tanggapan sedemikian, maka mereka tidak lagi memandang perceraian sebagai satu perkara yang dibenci atau buruk.

"Ini mungkin salah satu faktor berlaku peningkatan perceraian di kalangan orang Melayu," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Zainul berkata, media tidak sepatutnya menggembar gemburkan perceraian pasangan artis dan VIP secara berlebihan kerana mungkin boleh mempengaruhi masyarakat.

Bagaimanapun, katanya, sebab utama meningkat perceraian adalah kerana kurang pegangan agama sehingga suami isteri tidak faham hak dan tanggungjawab masing-masing.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar New Straits Times semalam yang menyatakan kes perceraian di kalangan umat Islam semakin bertambah dan membimbangkan.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan undang-undang keluarga Islam membabitkan perceraian dipinda bagi membolehkan hukuman denda dinaikkan.

Katanya, mengikut Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Selangor) dan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan), mereka yang disahkan melafazkan cerai tanpa kebenaran mahkamah boleh dikenakan hukuman denda maksimum RM1,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya.

"Hukuman denda ini perlu dinaikkan bagi menghalang berlaku perceraian di luar mahkamah secara berleluasa," katanya.

Zainul berkata, bagi pasangan Islam yang ingin bercerai, mereka akan dibawa berjumpa dengan Jawatankuasa Pendamai sebelum dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah bagi mengelakkan perceraian.

Beliau juga mengingatkan pihak yang menjalankan kaunseling terhadap pasangan terbabit tidak menyalahkan wanita apabila masalah rumah tangga berlaku.

"Sepatutnya kaunseling mempunyai etika dan tata cara ketika menjalankan tanggungjawab mereka," katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text