Pages

Ads 468x60px

Monday, October 30, 2006

Ramai suami mangsa keganasan rumah tangga

Ramai suami mangsa keganasan rumah tangga

Oleh YULPISMAN ASLI

SUBANG JAYA 29 Okt. – Ramai suami di negara ini menjadi mangsa keganasan rumah tangga tetapi tidak melaporkannya kepada polis kerana malu.

Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datin Paduka Chew Mei Fun berkata, keengganan mangsa membuat laporan menyebabkan kementerian dan pihak berkuasa lain sukar untuk mengenal pasti bilangan sebenar kes suami yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga.

''Saya tahu ada lelaki yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga, tetapi mereka malu untuk tampil dan membuat laporan kepada polis,'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan ceramah literasi undang-undang terhadap wanita di Hotel Summit di sini, hari ini.

Ceramah sehari yang disertai 300 peserta itu dianjurkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bertujuan mendedahkan para peserta tentang undang-undang berkaitan keganasan seksual.

Mei Fun berkata, keengganan lelaki terbabit membuat laporan mungkin disebabkan bilangan mereka yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga tidak ramai jika dibandingkan dengan wanita.

Bagaimanapun, beliau menasihatkan mangsa-mangsa keganasan rumah tangga supaya tampil membuat laporan bagi membolehkan tindakan sewajarnya diambil.

Katanya, Akta Keganasan Rumah Tangga yang digubal oleh kerajaan bertujuan untuk memberikan perlindungan kepada kedua-dua pihak.

''Tetapi malangnya kaum lelaki bila mereka menghadapi masalah keganasan rumah tangga berasa malu untuk membuat laporan polis,'' katanya.

Selain itu, kata beliau, pihak kementerian juga berdepan dengan masalah kurangnya penyertaan di kalangan lelaki untuk menyertai seminar atau program yang dianjurkan.

Katanya, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menggalakkan pemimpin lelaki mengambil inisiatif menganjurkan seminar atau program mengenai hak-hak asasi lelaki dan wanita bagi meningkatkan kesedaran di kalangan rakyat.

Mei Fun memberitahu, kementeriannya telah mendapat peruntukan sebanyak RM20 juta untuk menganjurkan pelbagai program meningkatkan kesedaran di kalangan wanita sejak dua tahun lalu.

Katanya, peruntukan tersebut akan ditambah kepada RM30 juta pada tahun hadapan kerana kerajaan begitu mengambil berat masalah wanita di negara ini dan mahu kesedaran mengenai hak mereka ditingkatkan.

UM-30/10/2006


---------

Selamat Hari Raya , Maaf Zahir Batin



alamkia

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text