Pages

Ads 468x60px

Wednesday, August 29, 2007

PM mahu Ketua Hakim Negara beri penjelasan

PM mahu Ketua Hakim Negara beri penjelasan


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim memberi penjelasan berhubung laporan ada hakim tidak membuat penghakiman bertulis dalam kes yang mereka kendalikan.

Perdana Menteri berkata, kegagalan hakim berbuat demikian amat mendukacitakan kerana ia adalah penting untuk mereka yang terbabit dalam sesuatu perbicaraan.

"(Jika benar) 35 kes tidak ada penghakiman bertulis oleh hakim yang berkenaan, ia perkara perlu diberi penjelasan oleh Ketua Hakim Negara.

"Ketua Hakim Negara kena bagi tahu dan jawab. Saya pernah dengar daripada Ketua Hakim Negara tidak ada mana-mana hakim tidak tulis kes," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno, di Menara Datuk Onn, di sini semalam.

Abdullah yang juga Presiden Umno berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar semalam yang memetik Pengerusi DAP, Karpal Singh menamakan Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Hashim Yusoff tidak membuat penghakiman bertulis bagi 35 kes, termasuk empat yang dijatuhi hukum mati tujuh tahun lalu dan pesalah masih berada di penjara.

Abdullah juga berkata, Majlis Raja-Raja tidak pernah membantah senarai calon Hakim Besar Malaya yang dikemukakan kerajaan bagi mengisi kekosongan jawatan berikutan persaraan Tan Sri Norma Yaakob pada 5 Januari lalu.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text