Pages

Ads 468x60px

Friday, February 02, 2007

Penghakiman mesti adil

Rencana - UM 2/2/2007

Oleh: SITI SHAMSIAH MD. SUPI

TIDAK dinafikan bahawa kehakiman sangat penting dalam pembangunan perundangan sekalipun undang-undang tersebut telah mengandungi peruntukan-peruntukannya sendiri yang menjadi panduan kepada sebarang penghakiman.

Di dalam Turuq Al-Hukmiyyah, Ibn Al-Qayyim menegaskan bahawa hakim seharusnya memiliki pengetahuan yang tinggi dan memahami 'untuk membezakan apa yang boleh dipercayai daripada si penipu, dan kejujuran daripada pemalsu'.

Dalam perundangan syariah, kehakiman menjalankan peranannya dengan melibatkan aspek kerohanian dan intelektual. Iaitu, sebagai pelaksanaan tanggungjawab yang juga amanah daripada Allah s.w.t. sebagaimana firman-Nya di dalam surah an-Nisaa' ayat empat.

Sekalipun keadilan itu merupakan puncak matlamat sistem perundangan dan kehakiman, tetapi kebijaksanaan seharusnya mengiringi pelaksanaannya.

Ada ketikanya hakim yang diberi tugas mengadili pertikaian antara pihak-pihak yang terlibat, perlu melakukan muslihat tertentu untuk menemui kebenaran yang hakiki. Contoh yang boleh kita jadikan teladan adalah kisah Nabi Sulaiman a.s. mengadili dua orang wanita yang berebut seorang bayi dan masing-masing mengaku bahawa merekalah ibu sebenar kepada bayi tersebut.

Perbicaraan ini adalah kes rayuan kerana sebelumnya keputusan telah pun dibuat oleh Nabi Daud a.s. yang memihak kepada wanita yang lebih tua. Demi mencapai keadilan memandangkan kedua-dua wanita ini enggan mengalah antara satu sama lain, maka Baginda a.s. pun mengarahkan supaya sebilah pisau diberikan kepada Baginda untuk membelah dua bayi tersebut, dan seterusnya kedua-dua pihak yang bertelagah mendapat bahagian secara saksama. Hairannya, wanita yang lebih tua tersebut menerima cara pengadilan Nabi Sulaiman, sedangkan dia sebelum itu telah pun memenangi kes tersebut dengan keputusan yang dibuat oleh Nabi Daud a.s. juga tidak memikirkan kesan yang akan berlaku sekiranya pembahagian tersebut benar-benar dilakukan. Sebaliknya wanita yang lagi satu bersungguh-sungguh membantah keputusan yang dibuat oleh Nabi Sulaiman a.s. dan menyatakan kesanggupannya supaya bayi itu diserahkan kepada wanita yang lebih tua untuk dipelihara. Melihat kepada tindakan balas yang diterima oleh kedua-dua belah pihak, Nabi Sulaiman a.s. membuat anggapan bahawa naluri seorang ibu akan menjadikan si ibu sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan anaknya. Dia lebih rela tidak memiliki semula asal sahaja kelangsungan hidup anaknya terpelihara. Seterusnya Nabi Sulaiman membuat keputusan bahawa wanita yang muda itulah ibu sebenar kepada bayi tersebut.

Walaupun muslihat seperti ini tidak lagi sesuai untuk digunakan pada hari ini dengan adanya peralatan canggih yang boleh membantu hakim membuat keputusan yang tepat dan adil, akan tetapi ia menggambarkan adanya keperluan supaya hakim mampu melihat keterangan terbaik yang dihadapkan semasa perbicaraan.

Pengkanunan undang-undang barangkali mengurangkan keperluan untuk berijtihad yang kita tidak nafikan penting dalam pembangunan perundangan Islam. Walaupun demikian, undang-undang yang telah dikanunkan tidak sewajarnya dianggap sebagai rujukan tunggal, juga pada masa yang sama hukum syarak kekal sebagai rujukan yang muktamad. Dalam undang-undang negara, hukum syarak telah ditafsirkan sebagai undang-undang yang mengikuti empat mazhab yang utama sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam Akta/Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam. Peruntukan yang diadakan ini telah memberi ruang kepada badan kehakiman untuk mengamalkan kuasa budi bicara dalam perkara-perkara yang keadilan tidak dapat ditegakkan dengan hanya memakai undang-undang secara harfiah semata-mata. Dan keadaan ini tidak mencapai tujuan syariah (maqasid syariah).

Dalam konteks perundangan Malaysia ia boleh ditinjau melalui keputusan terhadap kes Syed Abdullah Shateri. Ia adalah pertikaian mengenai kuasa bapa sebagai wali mujbir yang mengahwinkan anak perempuannya tanpa kerelaan si anak. Calon yang dipilih adalah sekufu dan ia secara zahirnya tidak menghalang si bapa untuk mengahwinkan anaknya secara ijbar. Walaupun demikian ketidakrelaan si anak untuk hidup bersama lelaki tersebut sementelah beliau sendiri sudah mempunyai pilihan, maka ia turut menjadi pertimbangan dalam perbicaraan tersebut.

Dalam keputusannya, Lembaga Rayuan menyatakan bahawa pernikahan tersebut adalah sah tetapi ia bukanlah satu perkahwinan yang mampu untuk diteruskan dengan sebab keengganan di pihak perempuan. Lembaga Rayuan juga menyebut bahawa mereka bersimpati dan memahami perasaan pihak bapa yang mahukan anaknya menerima perkahwinan tersebut, akan tetapi kepentingan masyarakat juga perlu sama-sama diambil kira dan ia melangkaui perasaan bapa tersebut.

Hanyalah satu impian kosong jika terus berkeras supaya perkahwinan tersebut diteruskan sedangkan anak gadis ini telah pun menentukan dengan siapa dia hendak berkahwin. Maka dengan melihat bahawa tujuan syariah tidak akan tercapai sekiranya perkahwinan dipaksa untuk diteruskan, maka mereka dipisahkan dengan persetujuan bersama. Dalam kes ini, sekiranya kehendak si bapa diterima oleh pihak mahkamah kerana kuasanya sebagai wali mujbir, ia akan menjejaskan kepentingan pihak-pihak lain yang sebenarnya sama-sama terlibat dalam permasalahan ini; si anak gadis, teman lelakinya yang memang berhasrat mengahwininya dan suami gadis ini sendiri yang tidak memiliki isterinya secara hakiki.

Meminjam kata-kata Ibn Al-Qayyim bahawa asas kepada syariah adalah kearifan dan kebijaksanaan serta perlindungan kepada kepentingan manusia duniawi dan ukhrawi. Keseluruhan undang-undang syariah adalah keadilan, ihsan dan kebijaksanaan. Maka, terpulang kepada badan kehakiman dan pegawai-pegawai perundangan di Mahkamah Syariah untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa perundangan Islam bukanlah hanya terbaik dari aspek teorinya, bahkan juga terbaik dalam pelaksanaannya.

- SITI SHAMSIAH MD SUPI ialah Pegawai Penyelidik Pusat Syariah, Undang-Undang dan Sains Politik Institut

Kefahaman Islam Malaysia.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text