Pages

Ads 468x60px

Wednesday, February 21, 2007

Indahnya Islam menyatukan qarabat dengan harmoni.....

Tiga beranak bertemu semula selepas 49 tahun terpisah


SITIAWAN 20 Feb. – Sambutan Tahun Baru Cina bagi sebuah keluarga di Taman Biru, Ayer Tawar, dekat sini semalam, amat bermakna apabila seorang anak yang terpisah dengan ibu bapa kandungnya sejak 49 tahun lalu akhirnya bertemu semula.

Pertemuan Noorzilah Zakaria, 49, dengan bapanya, Ling Eng Chai, 74, dan ibunya, Law Ha Keok, 74, yang terpisah sejak 1958 itu cukup istimewa bagi mereka anak beranak yang menangis kegembiraan ketika bertemu buat kali pertama.

Noorzilah atau nama asalnya Ling Hwa Choo terpisah dengan ibu bapanya selepas dia diserahkan kepada keluarga Islam ketika berusia 18 hari ekoran faktor kemiskinan keluarga.

Dia kini sudah berumah tangga dan dikurniakan lapan orang anak.

Menurut Noorzilah, dia bersyukur kepada Allah kerana hajatnya untuk bertemu semula dengan ibu bapa kandungnya termakbul.

''Selepas bertemu dengan mereka, barulah saya tahu nama sebenar saya Ling Hwa Choo. Walaupun ibu bapa dan adik-beradik yang lain berlainan agama, namun semuanya tetap darah daging saya.

"Tanpa kedua-dua mereka saya tidak mungkin dilahirkan ke dunia ini," katanya kepada Utusan Malaysia dengan linangan air mata.

Menurut Noorzilah, dia diserahkan kepada bapa dan ibu angkatnya kerana ibu bapa kandungnya sangat miskin.

"Saya diberitahu, ketika itu mereka hanya mengharapkan upah menoreh getah di Kampung Api Kong, Ayer Tawar dan terpaksa menyara lima anak yang lain.

"Saya dibesarkan oleh sebuah keluarga Melayu iaitu arwah bapa dan ibu angkat Zakaria Kassim dan Nijah Muda yang ketika itu ingin memiliki cahaya mata," katanya.

Noorzilah berkata, ketika kedua-dua ibu bapa angkatnya keluar bekerja, dia dijaga oleh seorang jiran Abdul Aziz Shamsuddin, 80, dan isterinya Salasiah Awaluddin, 60, yang bekerja kampung.

Mengimbas pertemuan dengan ibu bapa kandungnya, kata Noorzilah, ia menjadi kenyataan berikutan kesungguhan suaminya, Jenuwa Husin yang dibantu bapa saudaranya berusaha mencari keluarga kandungnya.

"Dengan takdir Allah, dalam masa sehari saya dapat menatap wajah ibu bapa kandung," katanya.

Jelasnya, selepas mencari mereka mulai awal pagi 18 Februari lalu akhirnya dia berjaya bertemu dengan keluarga kandungnya kira-kira pukul 7 malam pada hari yang sama.

''Sambutan yang saya terima daripada keluarga kandung sangat mesra, malah saya mula memanggil ibu bapa kandung saya dengan panggilan yang sepatutnya," kata beliau.

--------------------------

Tiada apa yang perlu diragui keadilan dalam Islam. Semoga Allah memberikan hidayah kepada ibubapa kandung Norzilah.. Amiin..


alamkia

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text