Pages

Ads 468x60px

Sunday, January 07, 2007

Undang-undang tidak seragam punca kes cerai tidak selesai

Undang-undang tidak seragam punca kes cerai tidak selesai

KUALA LUMPUR 6 Jan. – Ketidakseragaman pentadbiran kehakiman syariah dan beberapa undang-undang di negeri-negeri Semenanjung menyebabkan banyak kes perceraian gagal diselesaikan sehingga ada sesetengahnya melewati 10 tahun.

Mufti Terengganu, Datuk Ismail Yahya berkata, keadaan itu menyebabkan perintah perceraian dari Mahkamah Syariah hanya menjadi 'perintah di atas kertas' yang tidak dilaksanakan langsung.

Beliau berkata, pelaksanaan undang-undang syariah bergantung kepada pihak berkuasa negeri walaupun terdapat juga undang-undang yang telah diselaraskan.

Menurut beliau, sebagai contoh, perintah mahkamah di Terengganu tidak boleh dilaksanakan di Kedah dan begitu juga dengan negeri-negeri lain.

''Undang-undang syariah menjadi milik negeri dan kerana itu sekiranya tertuduh dari negeri lain dan perintah dikeluarkan oleh mahkamah di negeri lain maka ia tidak dapat dilaksanakan,'' katanya.

Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar selepas membentangkan kertas kerja ''Hak Wanita Dalam Hal Nafkah Dan Harta Waris Menurut Pandangan Fiqah Dan Perundangan Islam' pada forum ''Ketahui Hak Anda: Pengurusan Harta Dalam Perkahwinan'' anjuran Sisters in Islam (SIS) di sini hari ini.

Ismail menjelaskan, berikutan itu banyak yang berpendapat, Mahkamah Syariah lemah dan tidak berani melaksanakan hukuman penjara kepada lelaki yang enggan membayar nafkah anak.

Bagaimanapun menurutnya, semasa menjadi Ketua Hakim Mahkamah Syariah Terengganu, beliau pernah menjatuhkan hukuman penjara selama 14 hari kepada seorang lelaki yang enggan membayar nafkah kepada anak-anaknya.

''Lelaki berkenaan membayar nafkah anak-anaknya selepas hanya dua hari dimasukkan ke penjara,'' katanya.

Mengenai pelantikan wanita menjadi hakim Mahkamah Syariah yang telah diluluskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan tahun lalu, beliau berkata, setakat ini belum ada negeri yang melantik hakim wanita.

Katanya, di bawah perkhidmatan negeri, tiada hakim Mahkamah Syariah wanita yang dilantik.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text