Pages

Ads 468x60px

Sunday, January 07, 2007

77 peratus berpoligami kerana takut berzina

77 peratus berpoligami kerana takut berzina

Oleh: NORILA DAUD

KUALA LUMPUR 6 Jan. – Sebanyak 77 peratus daripada lelaki yang mengamalkan poligami berkata, mereka mengahwini lebih daripada seorang wanita bagi mengelak melakukan zina.

Perkahwinan kali kedua dan seterusnya selalunya terjadi akibat jatuh cinta terhadap wanita yang dikenali sama ada di pejabat atau ketika bertemu di seminar, mesyuarat dan di luar negara.

Prof. Norani Othman yang merupakan penyelidik bagi Projek Tinjau Nasional Sisters in Islam (SIS) berkata, dalam projek rintis itu, sebanyak 11 lelaki yang mengamalkan poligami diwawancara dan mengatakan mereka terpaksa berkahwin setelah jatuh cinta dengan wanita terbabit bagi mengelakkan perbuatan zina.

Beliau berkata, daripada 11 lelaki tersebut, sebanyak 55% daripada mereka tidak langsung memikirkan tentang tuntutan kewangan yang akan dilakukan oleh isteri dan anak-anak daripada isteri pertama.

''Sebanyak 73% daripada isteri pertama tidak mengetahui suami mereka berkahwin lain manakala 90% daripada mereka hanya mengetahui suami mereka berkahwin lain selepas setahun,'' jelasnya.

Norani memberitahu demikian ketika menerangkan kesimpulan kajian rintis Projek Tinjau Nasional SIS tentang kesan poligami terhadap institusi keluarga sempena forum ''Ketahui Hak Anda: Pengurusan Harta Dalam Perkahwinan'' di sini hari ini.

Menurut beliau, objektif kajian itu ialah bagi mendalami pemahaman dan pengetahuan masyarakat mengenai kehidupan dalam institusi perkahwinan dan keluarga poligami.

Bagaimanapun katanya, tujuan utama kajian itu dilakukan adalah bagi membantu memperlengkapkan undang-undang keluarga Islam sedia ada.

Beliau berkata, dalam kajian rintis itu juga didapati sejak 10 tahun kebelakangan ini, sebanyak 1.5% daripada perkahwinan yang didaftar mengamalkan poligami.

Bagaimanapun kata beliau pada hakikatnya, amalan poligami yang tidak berdaftar adalah sebanyak dua kali ganda daripada itu.

Beliau menjelaskan, dalam kajian itu didapati isteri-isteri lelaki berpoligami kebanyakannya mengalami tekanan emosi sehingga tidak sanggup lagi bermesra dengan rakan-rakan sepejabat dan juga rakan-rakan suami mereka.

Sementara itu katanya, lelaki berpoligami memilih isteri bekerja dan kebanyakan mereka tidak menyedari dengan perbuatan itu, mereka telah menjejaskan gaya hidup isteri pertama dan juga peruntukan kewangan kepada anak-anak mereka.

Bagaimanapun beliau berkata, pihaknya memerlukan 2,500 hingga 3,000 responden bagi kajian tersebut yang dibahagikan kepada zon utara, selatan dan tengah Semenanjung selain Sabah dan Sarawak.

Kajian itu katanya, memerlukan perbelanjaan yang besar dan memohon kerjasama dan sokongan orang ramai untuk menyumbang kepada dana kajian anjuran SIS itu.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text