Pages

Ads 468x60px

Sunday, January 21, 2007

YAA Dato' Sheikh Ghazali tokoh Maal Hijrah Negara 1428h.

Muhammad Ali, Sheikh Ghazali tokoh Maal Hijrah


KUALA LUMPUR: "Sudah terlalu lama umat Islam bergantung ekonominya kepada bukan Islam dan kini dunia korporat dan perniagaan seharusnya turut sama berhijrah dan berjihad berlandaskan prinsip Islam," kata tokoh korporat, Tan Sri Muhammad Ali Hashim, yang dipilih menerima Hadiah Penghargaan Tokoh Maal Hijrah 1428 semalam.



JASA DIIKTIRAF: Dua Tokoh Maal Hijrah, Sheikh Ghazali
(dua dari kiri) dan Muhammad Ali bersama isteri masing-masing,
Datin Hanan Bakar (kiri) dan Puan Sri Noorzilah
Mohammed Ali selepas menerima anugerah pada sambutan
Maal Hijrah 1428 di PWTC, semalam.

Beliau bersama seorang lagi tokoh yang terpilih menerima anugerah itu, Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah, Datuk Sheikh Ghazali Abdul Rahman menerimanya daripada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, sempena sambutan Maal Hijrah 1428, di Pusat Dagangan Dunia Putra, semalam.

Penerima Penghargaan Maal Hijrah menerima hadiah wang tunai RM30,000 sumbangan kerajaan dan RM10,000 sumbangan Yayasan Ubaidi serta plak, pingat dan sijil penghargaan.

Majlis itu turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,;Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin dan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid.

Muhammad Ali yang juga Ketua Eksekutif Johor Corporation berkata, penghargaan itu untuk semua yang banyak berjasa kepada negara dan pembangunan umat Islam, termasuk Allahyarham Tan Sri Basir Ismail (Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia) yang meninggal dunia kelmarin.

Beliau yang memulakan kerjaya di Bank Negara sebelum beralih ke Johor Corporation pada 1985, adalah nadi utama yang merubah wajah Pasir Gudang dari sebuah perkampungan nelayan kepada pusat kegiatan ekonomi di selatan tanah air.

"Saya terkejut dengan anugerah ini tetapi berterima kasih. Pada saya, jihad tidak hanya terbatas kepada pengorbanan jiwa raga," katanya.

Mengingatkan kebanyakan warga Johor masih berdepan dengan banjir, Muhammad Ali berkata, beliau berhasrat menyerahkan sebahagian wang penghargaan yang diterimanya kepada mereka.

"Wang hadiah yang saya dapat sebahagiannya akan saya sedekahkan kepada mangsa banjir di Johor kerana mereka lebih memerlukan," katanya.

Seperti tahun lalu, tahun ini tiada Tokoh Maal Hijrah selepas Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memperkenalkan anugerah Penghargaan Maal Hijrah Tahun 1427 Hijrah.

Sementara itu, Sheikh Ghazali berkata, setiap umat Islam harus bertanggungjawab dan ikhlas dalam perjuangan Allah.

"Jati diri umat Islam juga harus kuat supaya ia sentiasa berkekalan. Jika kita sudah tiada, generasi selepas kita akan memperjuangkannya,"

Sheikh Ghazali berkata, jika semua umat Islam menjalani kehidupan berpandukan Islam Hadhari, pada ciri-ciri Islam sebenar, mereka akan berjaya dalam kehidupan.

INFO: Tokoh Maal Hijrah Negeri
Kelantan: Hashim Abu Bakar, 84, (Pengerusi Pondok Terusan, Pasir Tumbuh)
Kedah: Datuk Syeikh Zainol Embon, 66, (Hakim Mahkamah Rayuan Syariah)
Negeri Sembilan: Mejar (B) Ahmad @ Ahmad Labib Md Yusoff, 74
Perak: Napisah Ariffin, 69, (Bekas Penolong Nazir Bahagian Pendidikan Jabatan Agama Islam Perak)
Pulau Pinang: Syed Mohd Mohayudin Anuar Ayed Akil, 66, (bekas pemangku Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Al-Mashoor)
Terengganu: Datuk Abdul Rahman Mohd, 70, (Pegawai Hal Ehwal Islam Istana Negara)

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text