Pages

Ads 468x60px

Tuesday, May 23, 2006

'Saya dipandang serong'

Mahkamah Syariah: 'Saya dipandang serong'


SHAH ALAM: "Saya akan dipandang serong," kata seorang lelaki secara spontan di Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, ketika ditanya sama dia sedar kesan atau akibat pengakuan khalwatnya dengan seorang wanita pada September, tahun lalu.

Pengakuan Mohd Awang Sulaiman, 23, itu menyebabkan orang ramai yang sedang mengikuti perbicaraan di mahkamah berkenaan tersenyum manakala tertuduh hanya menundukkan mukanya.

Dia berkata demikian apabila ditanya Hakim Syarie Abu Bakar Daud selepas mengaku bersalah berkhalwat dengan pasangannya, Nurfaizah Ashaari, 21, di sebuah rumah di Lot 397, Kampung Padang Jawa di sini, kira-kira jam 2.25 pagi, 4 September tahun lalu.

HAKIM: Kamu dengar pertuduhan yang dibacakan terhadap kamu?

MOHD AWANG: Saya faham.

HAKIM: Apa tuduhan kamu?

MOHD AWANG: Saya dituduh berkhalwat dengan seorang wanita.

HAKIM: Kamu mengaku salah atau ingin dibicarakan?

MOHD AWANG: Saya mengaku salah.

HAKIM: Ada paksaan daripada sesiapa?

MOHD AWANG: Tiada.

HAKIM: Kamu tahu kesan atau akibat daripada pengakuan salah kamu ini?

MOHD AWANG: Ya.

HAKIM: Apa kesannya?

MOHD AWANG: Saya akan dipandang serong.

HAKIM: Memang la, kamu sudah ditahan pun orang dah pandang serong. Kamu boleh dikenakan didenda atau penjara, faham?

MOHD AWANG: Faham.

Pasangan berkenaan dituduh berkhalwat mengikut Seksyen 29 (a) bagi lelaki dan (b) bagi perempuan Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1992.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara hingga dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Pendakwa Syarie, Maimun Mohd, berkata berdasarkan fakta kes, sekumpulan pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bertindak hasil maklumat awam yang melaporkan ada pasangan bukan suami isteri melakukan perbuatan tidak bermoral.

Hasil pemeriksaan di sebuah rumah mendapati, tiga lelaki tidur di ruang tamu manakala bilik pertama rumah berkenaan turut dihuni serang lelaki, juga sedang tidur.

Penguat kuasa kemudiannya mengetuk bilik kedua yang dibuka tertuduh lelaki dan meminta izin untuk memeriksa bilik berkenaan.

Hasil pemeriksaan mendapati, seorang wanita berseluar pendek dan berbaju-T keluar dari bilik berkenaan.

Hasil soal siasat terhadap pasangan terbabit mendapati mereka tidak mempunyai hubungan suami isteri sah dan bukan mahram.

Ketika rayuan, Mohd Awang berasal dari Kelantan yang bekerja sebagai polis bantuan manakala pasangannya juga berasal dari Kelantan, bekerja di sebuah kilang di sini, memohon dikurangkan denda.

Mahkamah menjatuhkan hukuman denda masing-masing sebanyak RM2,500 atau 10 bulan penjara sekiranya kedua-duanya gagal menjelaskan denda berkenaan.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text