Pages

Ads 468x60px

Saturday, May 27, 2006

Isu Perkahwinan Misyar

Artis sokong
KUALA LUMPUR 26 Mei - Amalan perkahwinan misyar perlu dilihat dari sudut positif kerana ia boleh membawa kebaikan kepada golongan wanita profesional yang berkemampuan tetapi hidup sendirian.

Penyanyi terkenal, Asmawi Ani (gambar) atau Mawi secara peribadi menyifatkan perkahwinan misyar boleh diamalkan di negara ini jika mendapat persetujuan bersama pihak lelaki dan perempuan.

Menurut juara Akademi Fantasia 3 (AF3) itu, apa yang penting ialah sebarang masalah selepas bergelar suami isteri perlu ditangani dengan bijak.

``Saya tidak pandai hendak beri komen tetapi sebagai lelaki, tanggungjawab menyara isteri adalah wajib walaupun isteri memiliki pendapatan yang tinggi.

``Namun kalau isteri tidak kisah, ia bukanlah satu masalah. Semuanya bergantung kepada budi bicara mereka,'' katanya ketika dihubungi oleh Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semuanya, jelas penyanyi sensasi itu terletak kepada pasangan yang ingin mengamalkan perkahwinan misyar itu.

Penyanyi Kumpulan KRU, Norman Abdul Halim pula berkata, perkahwinan berkenaan dilihat dari satu sudut dapat membantu golongan tertentu seperti ibu tunggal yang berkerjaya.

``Itu pendapat saya sebelum sebarang fatwa dikeluarkan dan kalau fatwa mengatakan boleh, maka ia perlu diterima semua masyarakat dan menganggapnya sebagai sesuatu yang positif.

``Tetapi kalau fatwa kata tidak boleh jangan hendak pandai-pandai buat sendiri,'' katanya ketika dihubungi hari ini.

Namun katanya, perlu dipastikan tiada sebarang paksaan serta tiada golongan yang akan tertindas kesan dari pelaksanaan perkahwinan misyar.

Perkahwinan misyar dicadangkan oleh Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Mahmud Zuhdi Abdul Majid, untuk diamalkan oleh kaum lelaki di negara ini.

Bagaimanapun cadangan beliau itu mendapat tentangan hebat oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil kerana dikhuatiri akan mendatangkan implikasi negatif.

Perkahwinan misyar bermaksud, suami tidak perlu memberi nafkah zahir kepada isteri, sebaliknya hanya mencukupi dengan pemberian nafkah batin.

Ia banyak diamalkan di kalangan wanita berkedudukan tinggi dan berpendapatan lumayan di negara-negara Arab.

Sementara itu, artis wanita popular Umie Aida (gambar) berkata, amalan misyar mungkin boleh diterima bagi seorang wanita yang kaya dan hanya memerlukan zuriat bagi melengkapkan hidupnya.

``Saya sendiri pun kalau sudah jadi jutawan mungkin akan fikir sampai ke tahap itu tetapi lelaki jangan pula ambil kesempatan sebab wanita juga akan menilai layanan yang diberikan.

``Mesti kena tunjuk juga sikap tanggungjawab. Mungkin perempuan itu sudah kaya tetapi sekurang-kurangnya kalau lelaki bagi sedikit duit untuk beli barang dapur pun sudah cukup,'' katanya.

Bagaimanapun katanya, konsep perkahwinan itu perlu diperjelaskan bagi menjaga kepentingan wanita kerana secara dasarnya ia tetap melibatkan hati dan perasaan.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text