Pages

Ads 468x60px

Tuesday, May 16, 2006

Edisi Timur : 50 VVIP nikah ekspres di Thailand

Edisi Timur : 50 VVIP nikah ekspres di Thailand
Oleh Isma Ismail dan Azlan Hafeedz-16/5/2006

KOTA BHARU: Golongan kenamaan, termasuk bergelar Tan Sri dan Datuk (VVIP) dikesan menduduki 'carta popular' dalam mendapatkan khidmat orang tengah sindiket nikah di Thailand.

Dianggarkan, kira-kira 50 VVIP pernah mendapatkan khidmat nikah secara ekspres itu sejak 2002.

Harian Metro difahamkan, mereka bukan tidak mampu untuk berkahwin di negara sendiri, tetapi sengaja memilih khidmat sindiket itu bagi mengelak rahsia berkahwin lebih daripada satu diketahui isteri pertama.

Bagi mendapatkan khidmat orang tengah sindiket terbabit, golongan VVIP itu dikatakan sanggup membayar upah hampir mencecah RM10,000.

Permintaan tinggi untuk berkahwin di Thailand juga membuka peluang kepada orang tengah memperoleh pendapatan lumayan berjumlah kira-kira RM20,000 hingga RM50,000 setahun.

Siasatan Harian Metro mendapati kebanyakan VVIP terbabit datang dari Kuala Lumpur dan beberapa bandar besar di negara ini.

Terdapat kira-kira 200 orang tengah di negeri ini bergerak aktif menjalankan khidmat kahwin ekspres di Narathiwat dan Resak di Selatan Thailand.

Kebanyakan orang tengah tinggal di sepanjang sempadan Kelantan-Thailand bagi memudahkan pelanggan lama dan baru berurusan.

Mereka akan mengatur semua perkahwinan dari awal hingga pelanggan mendapatkan sijil nikah mereka.

"Kami akan bertemu pelanggan di lokasi rahsia sebelum membawa mereka masuk ke negara jiran melalui pengkalan tertentu dan selepas itu, kumpulan kami di sebelah sana membawa bakal pengantin bertemu imam sama ada di masjid di daerah Narathiwat atau Resak.

"Tidak sampai empat jam, mereka selamat diijabkabulkan tanpa perlu menyediakan wali dan saksi kerana semua sudah disediakan kami," kata seorang daripada orang tengah yang ditemui Harian Metro.

Menurutnya, secara teori, proses perkahwinan melalui khidmat sindiket hampir sama dengan proses perkahwinan biasa, kecuali dari segi amalinya.

Orang tengah itu turut mendakwa, biasanya seseorang VVIP menghantar wakil untuk berurusan bagi memastikan urusan membawa 'bos' mereka berjalan lancar serta rahsianya tidak mudah bocor.

"Kebanyakan mereka menggunakan khidmat orang tengah untuk menguruskan perkahwinan dengan teman wanita yang jauh lebih muda.

"Ada antaranya bukan berkahwin untuk isteri kedua lagi, malah bernikah untuk isteri keempat," katanya yang enggan mendedahkan identiti dan gambarnya dirakamkan.

Dia berkata, ada juga VVIP terbabit sengaja tidak datang bersama pasangan ke sempadan, dipercayai bagi mengelak dikesan pihak tertentu.

"Kami akan bawa pasangan mereka menerusi laluan rahsia ke negara jiran di Pengkalan Kubor, Tumpat kerana lebih dekat dengan lokasi urusan nikah itu," katanya.

Laluan pangkalan haram di sempadan juga digunakan berdasarkan permintaan pasangan masing-masing.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text