Pages

Ads 468x60px

Saturday, April 25, 2009

Lawatan ke Baitul Ehsan, Sabak Bernam

pada 24/4/2008 saya berasama 14 ahli AKRAM JAKESS (Rakan Pembimbig Perkhidmatan Awam) membuat lawatan ke Baitul Ehsan (BE) di Sabak Bernam Selangor. Kami sampai jam 10.00 pagi dan disambut oleh Peguasa BE al-Fadhil Ustaz Mohd. Khairee bin Solehan. Baitul Ehsan ialah sebuat Pusat Prlindungan Wanita yang di kelolakan oleh Majlis Agama Islam Selangor.  Dengan ber'moto'kan slogan "Iltizam Membimbing Sahsian Insan" Ust. Khairee bersama 38 orang kakitangan nyata bersungguh-sungguh untuk membantu memberi sinar baru kepada insan yang dijangkiti masalah sosial hari ini. yang menariknya pelatih di sini bukan hanya terddiri dari mereka yg diperintahkan ditahan/dilindungi oleh Mahkamah Syariah malah ramai lagi yg memohon menjadi pelatih di sini secara sukarela.



Dengan mengamalkan disiplin yang konsisten mengamalkan amalan Islam dan konsisten belajar ilmu asas Islam kebanyakan pelatih gembira dan selesa tinggal di BE setelah melalui proses penysuaian diri selama 1 - 2 minggu sahaja. minggu seterusnya mereka bersungguh2 untuk mendalami ilmu dan berkongsi pengalaman   untuk mengislahkan diri dan keluarga.

Ust Khairi menjelaskan bukan pelatih sahaja yang menjalani terapi kaunseling di sini, malah ibubapa atau keluarga juga dipaggil untuk membantu meyakinkan bahawa pelatih sedia menjadi kain putih semula untuk menghayati hidup baru sebagai muslimah. pihak keluarga juga di nasihatkan mengamalkan gaya hidup sihat untuk bekalan dunia dan akhirat.

Kami nampak sesungguhan BE untuk melaksanakkan amanah MAIS memeberi peluang kedua kepada wanita muslim untuk hidup lebih bermakna. Kami berharap semua warga BE  akan terus bermotivasi untuk memotivasikan pelatih-pelatih dan seterusnya memastikan pembinaan jatidiri muslimah di Selangor menjadi kenyataan. namun kelihata ramai lagi di luar sana wanita yang masih malu-malu mengakui dan mengamalak cara hidup wanita muslim yang bebas untuk mamsuki Syurga Allah, kebanyakan yg dilihat suka membebaskan diri didunia yang terbatas ini dari sekatan adat, sekatan (lindungan) agama, bimbingan keluarga dan masyarakat yang mana kebebasan sementara itu sebenarnya mendorong ke jalan yang lebih sempit utk kebebasan dari api neraka kelak...marilah sama sama berkempen meramaikan muslimah melayu kita ke Syurga dengan mengamalkan amalan-amalan yang layak sebagai calon penghui syurga..

untuk maklumat lanjut berkaitan BE sila ke laman MAIS di http://202.75.48.108/~portalma/index.php?option=com_content&view=section&id=2&Itemid=7 atau di www.mais.gov.my


No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text