Ads 468x60px

Wednesday, January 24, 2007

Afidavit dan ikat jamin

Afidavit dan ikat jamin

Oleh: A. HALIM SIDEK

KITA lazim mendengar dan membaca mengenai afidavit. Namun ada kalanya timbul kekeliruan mengenai apa itu afidavit dan apakah fungsinya. Perkataan afidavit berasal daripada bahasa Latin yang bermakna he has declared upon oath atau seseorang itu telah membuat sesuatu deklarasi bersumpah.

Dalam amalan perundangan, afidavit adalah suatu pernyataan fakta bersumpah yang ditandatangani oleh seseorang pembuat afidavit dikenali sebagai "affiant". Pembuat afidavit akan menandatangani deklarasi tersebut dengan disaksikan oleh penerima afidavit seperti Pesuruhjaya Sumpah. Lazimnya suatu afidavit akan mengandungi beberapa catatan seperti tempat ia dibuat, nama pembuat afidavit, tarikh dan nama penerima afidavit.

Afidavit juga berbentuk sukarela dan dibuat tanpa paksaan daripada mana-mana pihak. Intipati afidavit adalah berdasarkan kepada pengetahuan pembuat afidavit sendiri mengenai apa-apa perkara tanpa melalui mana-mana perantaraan.

Pengetahuan persendirian ini adalah pengiktirafan mengenai sebarang fakta sama ada secara pengamatan atau pengalaman langsung. Sementara itu jika ada sebarang maklumat atau kepercayaan yang beliau yakin adalah benar walaupun tidak melalui pengetahuan sendiri juga boleh dimasukkan dalam afidavit.

Lantaran itu mahkamah tidak boleh mengarahkan sesiapa untuk membuat sesuatu afidavit kerana ia adalah suatu dokumen yang mengandungi kenyataan sukarela dan tanpa paksaan atau dorongan mana-mana pihak.

Salah satufungsi afidavit adalah bagi mengumpul sebanyak mungkin keterangan daripada berbagai pihak atau saksi-saksi yang mungkin tidak dapat hadir ke mahkamah untuk memberi keterangan. Afidavit juga banyak digunakan dalam urusan seharian masyarakat tetapi dengan tujuan-tujuan tertentu, antaranya:

Afidavit bertindak sebagai keterangan bagi kes sivil dan jenayah dalam beberapa keadaan. Ia dianggap sebagai bahan keterangan paling lemah lantaran tidak dibuat di dalam mahkamah.

Pembuat afidavit tidak tertakluk kepada proses soalan-balas (cross examination).

Penggunaannya pula terhad dan lazimnya hanya digunakan jika sudah tiada keterangan lain yang lebih baik. Jika seseorang saksi tidak dapat hadir ke mahkamah dan memberi keterangan menerusi afidavit maka dokumen tersebut boleh digunakan sebagai bahan bukti.

Ini tertakluk kepada peruntukan Seksyen 32 Akta Keterangan 1950. Afidavit juga digunakan sebagai keterangan dalam prosiding ex-parte (sebelah pihak) seperti perbicaraan a mengeluarkan perintah sekatan sementara.

Ini disebabkan permohonan ex-parte memerlukan masa yang cepat bagi memastikan keberkesanan perlaksanaannya. Sekiranya satu pihak lagi tidak berpuas hati ia boleh mencabar afidavit itu melalui soal balas ataupun memohon perintah mengetepikan afidavit tersebut.

Afidavit yang dibuat berdasarkan pengetahuan pembuatnya sendiri adalah lebih sahih daripada afidavit yang dibuat berdasarkan kepada kepercayaan atau maklumat orang lain. Bagaimanapun, jika afidavit itu diterima pakai maka ia masih lagi bukan keterangan mutlak mengenai fakta yang disebut di dalamnya.

Afidavit juga digunakan secara meluas dalam prosiding pentadbiran dan prosiding separa-kehakiman bila mana tiada sebarang bantahan terhadap penerimaan pakainya dan ada peluang untuk soal-balas.

Afidavit juga seringkali digunakan dalam permohonan bagi mendapatkan ikat jamin dari mahkamah.

Jika suspek telah dituduh dengan kesalahan yang tidak boleh diikat jamin (non-bailable offence) maka pada saat inilah pihak peguam bela akan membuat permohonan ikat jamin kepada mahkamah. Tujuannya adalah supaya anak guamnya tidak duduk dalam kurungan di penjara atau di tempat tahanan dalam kawalan polis sementara menantikan hari perbicaraan atau semasa perbicaraan berjalan.

Permohonan adalah dilampirkan bersama dengan afidavit yang menyatakan mengapa tertuduh sepatutnya diberi ikat jamin dan bebas menjalankan kehidupan seharian seperti biasa sewaktu menanti hari perbicaraan atau semasa perbicaraan berlangsung.

Hal ini adalah dibuat merujuk kepada Seksyen 388(2) Kanun Tatacara Jenayah yang menyebut:

" …bahawa pada bila-bila peringkat penyiasatan, atau perbicaraan mahkamah mendapati bahawa tiada sebab yang munasabah bagi mempercayai bahawa orang kena tuduh (OKT) telah melakukan jenayah yang tak boleh dijamin dan ada sebab yang mencukupi bagi meneruskan penyiasatan mengenai kesalahan beliau maka mahkamah hendaklah membebaskan OKT dengan menetapkan ikat jamin menurut budi bicara mahkamah……"

Antara alasan yang akan dimasukkan dalam afidavit tertuduh bagi menyokong permohonannya antara lain, pihak peguam bela akan menyebut betapa anak guamnya adalah seorang yang baik, tidak pernah berbuat sebarang kesalahan jenayah, seorang yang bertanggungjawab, amanah, berhemah, tidak ganas dan lemah lembut.

Selain itu tertuduh juga selalunya dikategorikan sebagai tidak akan mengganggu saksi-saksi, tidak akan menggugat perjalanan penyiasatan, tidak akan cuba melarikan diri ke luar negara, berjanji akan menghadirkan diri pada hari dan tarikh yang ditetapkan untuk perbicaraan, memerlukan rawatan doktor pakar yang tidak boleh diperolehi dalam penjara.

Manakala pihak pendakwa pula akan menyediakan afidavit mereka sendiri bagi menentang permohonan ikat jamin tadi dengan mengemukakan kepada mahkamah senarai sebab-bab mengapa tertuduh tidak patut dibebaskan atas ikat jamin melalui afidavit mereka sendiri. Antara lain pendakwa akan memberikan sebab bahawa tertuduh cenderung mengganggu bakal saksi-saksi, akan cuba lari ke luar negara, akan mengulangi jenayah itu jika duduk di luar, akan membahayakan masyarakat, cuba memusnahkan sebarang keterangan atau punca keterangan.

Apabila seseorang telah membuat afidavit dia adalah terikat dengan segala apa yang telah dinyatakan dalam afidavit tersebut. Pembuat afidavit tidak boleh berdolak-dalik dan mestilah membawa bukti bagi menyokong apa saja yang disebut. Jika dia cuba berkata lain daripada apa yang telah dinyatakan dalam afidavit ini bermakna dia telah cuba berbohong dan boleh diambil tindakan terhadapnya.

Sekiranya seseorang telah memasukkan suatu afidavit ke mahkamah dan mahkamah meminta tertuduh mengemukakan bukti bagi menyokong pernyataan beliau dalam afidavit, atau beliau membuat pernyataan lain daripada afidavit tersebut maka suatu tindakan "impeachment" melalui S.145 dan 155 Akta Keterangan 1950 boleh diambil terhadapnya. Jika terbukti dia berbohong maka segala kenyataannya hendaklah dinyahkan daripada rekod prosiding mahkamah dan tidak boleh diambil kira sebagai keterangan yang patut mahkamah pertimbangkan.

Perlakuan demikian juga akan mengakibatkan pihak pendakwa membawa suatu pertuduhan lain di bawah Seksyen 193 Kanun Keseksaan kerana kesalahan memberi keterangan palsu atau "perjury" terhadap orang itu.

Dengan kata lain, pembuat afidavit akan disoal balas oleh mahkamah mengenai pernyataan beliau tadi bagi mempastikan kesahihannya. Maka semua yang terlibat seperti pesuruhjaya sumpah atau Notary Public yang menerima afidavit dan menjadi saksi akan juga dipanggil sebagai saksi di mahkamah.

Hal ini amat penting memandangkan bahawa afidavit adalah suatu dokumen bersumpah dan amat kuat implikasi keterangannya. Maka jika pembuat itu dibuktikan telah berdolak-dalik atau berbohong maka ini menimbulkan satu lagi kesalahan jenayah - memberi keterangan palsu.

Hanya pembuat afidavit sahaja yang tahu mengapa dan untuk apa muslihat dia membuat afidavit tersebut. Lantaran itu dia hendaklah bertanggungjawab terhadap implikasinya.

- DR. A. HALIM SIDEK ialah pensyarah Undang-Undang Jenayah Universiti Teknologi Mara.

Sunday, January 21, 2007

YAA Dato' Sheikh Ghazali tokoh Maal Hijrah Negara 1428h.

Muhammad Ali, Sheikh Ghazali tokoh Maal Hijrah


KUALA LUMPUR: "Sudah terlalu lama umat Islam bergantung ekonominya kepada bukan Islam dan kini dunia korporat dan perniagaan seharusnya turut sama berhijrah dan berjihad berlandaskan prinsip Islam," kata tokoh korporat, Tan Sri Muhammad Ali Hashim, yang dipilih menerima Hadiah Penghargaan Tokoh Maal Hijrah 1428 semalam.



JASA DIIKTIRAF: Dua Tokoh Maal Hijrah, Sheikh Ghazali
(dua dari kiri) dan Muhammad Ali bersama isteri masing-masing,
Datin Hanan Bakar (kiri) dan Puan Sri Noorzilah
Mohammed Ali selepas menerima anugerah pada sambutan
Maal Hijrah 1428 di PWTC, semalam.

Beliau bersama seorang lagi tokoh yang terpilih menerima anugerah itu, Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah, Datuk Sheikh Ghazali Abdul Rahman menerimanya daripada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, sempena sambutan Maal Hijrah 1428, di Pusat Dagangan Dunia Putra, semalam.

Penerima Penghargaan Maal Hijrah menerima hadiah wang tunai RM30,000 sumbangan kerajaan dan RM10,000 sumbangan Yayasan Ubaidi serta plak, pingat dan sijil penghargaan.

Majlis itu turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,;Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin dan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid.

Muhammad Ali yang juga Ketua Eksekutif Johor Corporation berkata, penghargaan itu untuk semua yang banyak berjasa kepada negara dan pembangunan umat Islam, termasuk Allahyarham Tan Sri Basir Ismail (Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia) yang meninggal dunia kelmarin.

Beliau yang memulakan kerjaya di Bank Negara sebelum beralih ke Johor Corporation pada 1985, adalah nadi utama yang merubah wajah Pasir Gudang dari sebuah perkampungan nelayan kepada pusat kegiatan ekonomi di selatan tanah air.

"Saya terkejut dengan anugerah ini tetapi berterima kasih. Pada saya, jihad tidak hanya terbatas kepada pengorbanan jiwa raga," katanya.

Mengingatkan kebanyakan warga Johor masih berdepan dengan banjir, Muhammad Ali berkata, beliau berhasrat menyerahkan sebahagian wang penghargaan yang diterimanya kepada mereka.

"Wang hadiah yang saya dapat sebahagiannya akan saya sedekahkan kepada mangsa banjir di Johor kerana mereka lebih memerlukan," katanya.

Seperti tahun lalu, tahun ini tiada Tokoh Maal Hijrah selepas Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memperkenalkan anugerah Penghargaan Maal Hijrah Tahun 1427 Hijrah.

Sementara itu, Sheikh Ghazali berkata, setiap umat Islam harus bertanggungjawab dan ikhlas dalam perjuangan Allah.

"Jati diri umat Islam juga harus kuat supaya ia sentiasa berkekalan. Jika kita sudah tiada, generasi selepas kita akan memperjuangkannya,"

Sheikh Ghazali berkata, jika semua umat Islam menjalani kehidupan berpandukan Islam Hadhari, pada ciri-ciri Islam sebenar, mereka akan berjaya dalam kehidupan.

INFO: Tokoh Maal Hijrah Negeri
Kelantan: Hashim Abu Bakar, 84, (Pengerusi Pondok Terusan, Pasir Tumbuh)
Kedah: Datuk Syeikh Zainol Embon, 66, (Hakim Mahkamah Rayuan Syariah)
Negeri Sembilan: Mejar (B) Ahmad @ Ahmad Labib Md Yusoff, 74
Perak: Napisah Ariffin, 69, (Bekas Penolong Nazir Bahagian Pendidikan Jabatan Agama Islam Perak)
Pulau Pinang: Syed Mohd Mohayudin Anuar Ayed Akil, 66, (bekas pemangku Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Al-Mashoor)
Terengganu: Datuk Abdul Rahman Mohd, 70, (Pegawai Hal Ehwal Islam Istana Negara)

Friday, January 12, 2007

Hakim syarie - beri wanita peluang sewajarnya

Hakim syarie - beri wanita peluang sewajarnya

Oleh SITI SHAMSIAH MD SUPI

SEJAK dahulu lagi ulama berbahas mengenai pelantikan hakim syarie di kalangan kaum wanita. Mazhab Shafie, Maliki dan Hanbali sebulat suara menyatakan bahawa wanita tidak perlu menanggung tanggungjawab untuk membuat tugas-tugas kehakiman.

Atau dengan kata lain, wanita tidak layak untuk diberi jawatan sebagai hakim untuk menyelesaikan pertikaian yang berlaku di antara pihak-pihak. Beberapa dalil naqli telah dijadikan sandaran mereka untuk menafikan kelayakan wanita berserta alasan-alasan yang dianggap bersifat mantiqi.

Pendapat mereka bersandarkan kepada dalil-dalil yang antaranya ialah firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nisaa', ayat 11, yang antaranya bermaksud, "Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh sebab Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) ke atas sebahagian yang lain (wanita)."

Akal fikiran yang kurang cerdik pada tanggapan mereka juga dijadikan sebagai sebahagian daripada alasan untuk tidak membenarkan wanita dilantik sebagai hakim.

Mazhab Hanafi pula membenarkan wanita dilantik sebagai hakim dengan bersandarkan kepada hujah bahawa wanita boleh mengeluarkan fatwa dan menjadi saksi dalam perbicaraan di mahkamah. Bagaimanapun menurut mazhab Hanafi, wanita yang dilantik sebagai hakim hanya dibenarkan untuk menguruskan hal ehwal mengenai perkara-perkara selain hudud dan qisas.

Manakala Imam Al-Tabari dan Ibn Hazm berpendapat bahawa harus melantik wanita sebagai hakim dalam semua kes secara mutlak. (Al-Mawardi, Al-Ahkam Al-Sultaniyyah wa Al-Wilayah Al-Diniyyah, Beirut: Dar Al-Kutub Al-'Ilmiah, 1985, hlm. 830). Mereka berhujah dengan merujuk kepada ayat-ayat al-Quran yang menyamakan lelaki dan wanita seperti dalam surah al-Baqarah, "Dan kaum wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang makruf."

Sehubungan dengan perkara ini juga satu kenyataan telah dibuat oleh Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan selepas Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan iaitu, "ketetapan bahawa muzakarah tersebut memutuskan bahawa wanita boleh dilantik menjadi hakim syarie dengan syarat memiliki kebolehan, kewibawaan, kelayakan dan pengalaman diperlukan. Bagaimanapun, katanya hakim syarie wanita tidak boleh mengadili kes hudud dan kes qisas."

Kuasa melantik hakim syarie adalah kuasa negeri di tempat mereka bertugas. Atau dengan kata lain, kuasa melantik hakim syarie terletak atas kuasa raja atau sultan negeri, ataupun Yang di-Pertuan Agong bagi negeri yang tidak mempunyai raja atau sultan. Berdasarkan kepada peruntukan-peruntukan yang terdapat di dalam akta mahupun enakmen, tidak terdapat halangan yang jelas bagi golongan wanita dilantik sebagai hakim syarie. Kenyataan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan pula mengukuhkan, malah secara jelas membenarkan penglibatan wanita dalam penghakiman, walaupun tidak seluas yang dibenarkan oleh Imam Al-Tabari dan Ibn Hazm. Dalam hal ini Majlis Fatwa Kebangsaan cenderung untuk mengambil pendapat mazhab Hanafi berkenaan pelantikan wanita menjadi hakim untuk diamalkan di Malaysia.

Pada pendapat penulis, persoalan ijtihad ini jika diambil kira dengan suasana semasa di Malaysia akan memihak kepada keadaan yang membenarkan pelantikan wanita sebagai hakim syarie. Pada hari ini pun para hakim tidak lagi memiliki bidang kuasa dan bidang tugas yang luas seperti yang dimiliki oleh para hakim pada zaman lampau yang memerlukan ijtihad yang berat sifatnya. Bidang tugas dan bidang kuasa telah pun ditentukan dan dihadkan di mahkamah syariah tertentu sahaja. Keadaan yang sistematik ini lebih mudah sifatnya tanpa mengira hakim tersebut lelaki mahupun wanita. Pada hari ini hukum-hakam telah pun disediakan dan disusun dengan bentuknya yang mudah dicari atau ditemui. Sebahagiannya juga telah dikanunkan dalam bentuk status sama ada enakmen ataupun akta. Apa yang dipentingkan bagi jawatan ini ialah kepakaran di bidang perundangan, mampu bersifat adil, arif dengan hukum-hakam yang berkaitan syarak, ikhlas dan amanah. Kesemua ciri ini mampu dimiliki oleh semua orang lelaki mahupun wanita.

Wanita Islam pada hari ini bukan sekadar diminta sumbangannya sebagai saksi, malah mereka diterima dan diiktiraf sebagai pendakwa mahupun peguam. (Prof. Madya Dr. Siti Zalikhah, "Pelantikan Wanita Sebagai Hakim Syarie: Pro dan Kontra" dalam Muzakarah Pakar Pelantikan Hakim Syarie Wanita, Shah Alam: Dewan Undangan Negeri Selangor, 16 November 2006). Sedangkan kesemuanya, iaitu hakim, pendakwa dan peguam, adalah bahagian-bahagian penting dalam memastikan kehakiman dapat menjalankan peranannya yang sebenar, iaitu memberi keadilan kepada pihak-pihak yang bertikai.

Kita juga sewajarnya melihat pengalaman mahkamah sivil yang memberi haluan kepada wanita berperanan sebagai hakim ataupun majistret. Mengikut kepada peringkat mahkamah dan bidang kuasa yang telah ditentukan wanita yang dilantik untuk menjawat jawatan sebagai hakim ataupun majistret mampu menjalankan tugas-tugas kehakiman. Berdasarkan kepada pengalaman mahkamah sivil, boleh dikatakan bahawa tidak cerdiknya fikiran yang dijadikan sebagai alasan untuk menghalang pelantikan wanita sebagai hakim syarie adalah tidak tepat.

Pengalaman Sudan dan Pakistan juga perlu diambil kira jika mahkamah syariah di Malaysia tidak mahu memberi peluang kepada wanita daripada dilantik sebagai hakim syarie. Kedua-dua negara yang berpegang kepada mazhab Hanafi ini mengiktiraf wanita dalam memberikan sumbangan kepada bidang kehakiman negara masing-masing. Malah Indonesia yang berpegang kepada mazhab Shafie sebagaimana negara kita juga telah lama membolehkan wanita menjadi hakim di Pengadilan Agama yang sama tarafnya dengan mahkamah syariah di Malaysia.

Sementelah kebanyakan pelanggan mahkamah syariah di Malaysia daripada kalangan wanita, maka adalah wajar untuk memberikan peluang tersebut dengan suci hati kepada kaum wanita. Bukanlah menjadi sebab sekiranya pada hari ini masih belum terdapat wanita yang berkelayakan untuk mewujudkan peluang tersebut. Menyediakan dahulu jawatan tersebut adalah usaha yang proaktif berbanding menunggu terlebih dahulu wujudnya calon yang bersesuaian kerana ia akan menguntungkan semua pihak yang terlibat.

* SITI SHAMSIAH MD SUPI ialah Pegawai Penyelidik Pusat Syariah, Undang-Undang dan Sains Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia.

Sunday, January 07, 2007

Undang-undang tidak seragam punca kes cerai tidak selesai

Undang-undang tidak seragam punca kes cerai tidak selesai

KUALA LUMPUR 6 Jan. – Ketidakseragaman pentadbiran kehakiman syariah dan beberapa undang-undang di negeri-negeri Semenanjung menyebabkan banyak kes perceraian gagal diselesaikan sehingga ada sesetengahnya melewati 10 tahun.

Mufti Terengganu, Datuk Ismail Yahya berkata, keadaan itu menyebabkan perintah perceraian dari Mahkamah Syariah hanya menjadi 'perintah di atas kertas' yang tidak dilaksanakan langsung.

Beliau berkata, pelaksanaan undang-undang syariah bergantung kepada pihak berkuasa negeri walaupun terdapat juga undang-undang yang telah diselaraskan.

Menurut beliau, sebagai contoh, perintah mahkamah di Terengganu tidak boleh dilaksanakan di Kedah dan begitu juga dengan negeri-negeri lain.

''Undang-undang syariah menjadi milik negeri dan kerana itu sekiranya tertuduh dari negeri lain dan perintah dikeluarkan oleh mahkamah di negeri lain maka ia tidak dapat dilaksanakan,'' katanya.

Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar selepas membentangkan kertas kerja ''Hak Wanita Dalam Hal Nafkah Dan Harta Waris Menurut Pandangan Fiqah Dan Perundangan Islam' pada forum ''Ketahui Hak Anda: Pengurusan Harta Dalam Perkahwinan'' anjuran Sisters in Islam (SIS) di sini hari ini.

Ismail menjelaskan, berikutan itu banyak yang berpendapat, Mahkamah Syariah lemah dan tidak berani melaksanakan hukuman penjara kepada lelaki yang enggan membayar nafkah anak.

Bagaimanapun menurutnya, semasa menjadi Ketua Hakim Mahkamah Syariah Terengganu, beliau pernah menjatuhkan hukuman penjara selama 14 hari kepada seorang lelaki yang enggan membayar nafkah kepada anak-anaknya.

''Lelaki berkenaan membayar nafkah anak-anaknya selepas hanya dua hari dimasukkan ke penjara,'' katanya.

Mengenai pelantikan wanita menjadi hakim Mahkamah Syariah yang telah diluluskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan tahun lalu, beliau berkata, setakat ini belum ada negeri yang melantik hakim wanita.

Katanya, di bawah perkhidmatan negeri, tiada hakim Mahkamah Syariah wanita yang dilantik.

77 peratus berpoligami kerana takut berzina

77 peratus berpoligami kerana takut berzina

Oleh: NORILA DAUD

KUALA LUMPUR 6 Jan. – Sebanyak 77 peratus daripada lelaki yang mengamalkan poligami berkata, mereka mengahwini lebih daripada seorang wanita bagi mengelak melakukan zina.

Perkahwinan kali kedua dan seterusnya selalunya terjadi akibat jatuh cinta terhadap wanita yang dikenali sama ada di pejabat atau ketika bertemu di seminar, mesyuarat dan di luar negara.

Prof. Norani Othman yang merupakan penyelidik bagi Projek Tinjau Nasional Sisters in Islam (SIS) berkata, dalam projek rintis itu, sebanyak 11 lelaki yang mengamalkan poligami diwawancara dan mengatakan mereka terpaksa berkahwin setelah jatuh cinta dengan wanita terbabit bagi mengelakkan perbuatan zina.

Beliau berkata, daripada 11 lelaki tersebut, sebanyak 55% daripada mereka tidak langsung memikirkan tentang tuntutan kewangan yang akan dilakukan oleh isteri dan anak-anak daripada isteri pertama.

''Sebanyak 73% daripada isteri pertama tidak mengetahui suami mereka berkahwin lain manakala 90% daripada mereka hanya mengetahui suami mereka berkahwin lain selepas setahun,'' jelasnya.

Norani memberitahu demikian ketika menerangkan kesimpulan kajian rintis Projek Tinjau Nasional SIS tentang kesan poligami terhadap institusi keluarga sempena forum ''Ketahui Hak Anda: Pengurusan Harta Dalam Perkahwinan'' di sini hari ini.

Menurut beliau, objektif kajian itu ialah bagi mendalami pemahaman dan pengetahuan masyarakat mengenai kehidupan dalam institusi perkahwinan dan keluarga poligami.

Bagaimanapun katanya, tujuan utama kajian itu dilakukan adalah bagi membantu memperlengkapkan undang-undang keluarga Islam sedia ada.

Beliau berkata, dalam kajian rintis itu juga didapati sejak 10 tahun kebelakangan ini, sebanyak 1.5% daripada perkahwinan yang didaftar mengamalkan poligami.

Bagaimanapun kata beliau pada hakikatnya, amalan poligami yang tidak berdaftar adalah sebanyak dua kali ganda daripada itu.

Beliau menjelaskan, dalam kajian itu didapati isteri-isteri lelaki berpoligami kebanyakannya mengalami tekanan emosi sehingga tidak sanggup lagi bermesra dengan rakan-rakan sepejabat dan juga rakan-rakan suami mereka.

Sementara itu katanya, lelaki berpoligami memilih isteri bekerja dan kebanyakan mereka tidak menyedari dengan perbuatan itu, mereka telah menjejaskan gaya hidup isteri pertama dan juga peruntukan kewangan kepada anak-anak mereka.

Bagaimanapun beliau berkata, pihaknya memerlukan 2,500 hingga 3,000 responden bagi kajian tersebut yang dibahagikan kepada zon utara, selatan dan tengah Semenanjung selain Sabah dan Sarawak.

Kajian itu katanya, memerlukan perbelanjaan yang besar dan memohon kerjasama dan sokongan orang ramai untuk menyumbang kepada dana kajian anjuran SIS itu.

Thursday, January 04, 2007

 

Sample text

Sample Text

Sample Text